Det moderne landeveisrøveriet

De fleste av oss oppfatter oss selv som avhengige av bil (her begrunnet med at så mange av oss har bil). Bor du i en mindre by, eller litt utenfor de mest tettbebygde strøk, opplever du kanskje til og med at dere trenger to biler. -Spesielt hvis premisset er at dere er småbarnsforeldre som attpåtil er i jobb på hver deres kant. Men hvilket bilhold er det som lønner seg? Skal du eie, leie, abonnere på eller «låne» bil av naboen?

Jeg tar utgangspunkt i at vi i det følgende eksempelet vurderer en bil til kr 250 000 og at vi skal bruke den i (minimum) seks år. Det finnes plenty av «så mye koster bilen deg» artikler der ute og jeg låner summene til variable kostnader fra et av de eksemplene (hvor variablene er definert til kategoriene vedlikehold, drivstoff, dekk, service og reparasjoner samt bompenger). Med det som bakteppe prøver jeg identifisere forventet kostnad per år per «eieform» gitt 15 000 km kjørelengde.

Å kjøpe / eie bil

Du må stille minimum 20% (dvs 50 000 kroner) i egenkapital, rentene vil koste deg 24 798 om du nedbetaler bilen på 5 år etter dagens beste billånsrente i bank og avdragene må nødvendigvis utgjøre 200 000 kroner. I min erfaring blir verditap tradisjonelt beregnet noget konservativt, jeg tar litt i og setter restverdi til ca 95 000 kroner etter seks år, som gir ca 26 000 i snitt verditap per år.

Faste utgifter (forsikring og trafikkforsikringsavgift inkludert) utgjør i snitt dermed ca 32 000 kr per år etter at du har fått solgt bilen. (Før salg har du i snitt hatt 53 800 kr i faste utgifter per år.) Variable utgifter utgjør ca 29 000 kr per år og vi får da totalt ca 61 000 kroner per år, eller 366 000 kroner over perioden gitt solgt bil etter seks år.

Å lease / privatleie bil

Totalkostnadene for å lease en småbil til prisen vår varierer fra 115 000 kroner til 144 000 kroner avhengig av om vi tar utgangspunkt i oppgitte priser fra forhandler eller andre selskaper (her: Leaseplan).

Tar vi utgangspunkt i prisen hos Leaseplan utgjør faste utgifter denne gangen ca 48 000 kroner per år og variable utgifter begrenses til drivstoff og bompenger til 14 000 kroner per år, totalt 62 000 kroner per år eller 372 000 kroner over seks år.

Å abonnere på bil

«Det siste nye» er å abonnere på bil, og som ved privatleie får du én pris hvor alt utenom drivstoff og bompenger er inkludert. «Alt» i denne sammenheng beskrives hos shft.no til å være service, forsikring, veihjelp og dekkskifte samt mobilitetsgaranti.

Faste utgifter med utgangspunkt i shft.no (som ennå ikke har et allment tilgjengelig tilbud) er 4 900 kroner / måned, eller ca 59 000 per år hvor variable utgifter blir som i leasingeksempelet 14 000 kroner, totalt 73 000 per år (eller 438 000 kr over seks år).

Å «låne» bil

Ymse bilkollektiv og folkedistribuerte lånemodeller for bil finnes også, men å forholde seg til fast bilhold via disse løsningene fremstår ikke reellt. Trenger du derimot bare en (ekstra) bil en gang i mellom så bør du definitivt ta en titt på eksempelvis nabobil.no.

Så da går vi for å eie?

Ikke så fort. La oss raskt gå gjennom eksemplene igjen. Kjøper du bilen med 20% egenkapital og lån på resten vil det første året koste deg ca 100 000 kroner i faste utgifter, mens du kanskje slipper unna med ca 22 000 kr i variable utgifter inkl avsetting til dekkskift om du ellers steller pent med bilen og klarer være nøktern i vedlikeholdet. Påfølgende fire år koster deg ca 70-75 000 i året, mens det sjette året er nede i 30 000 hvorpå du ved salg tar tilbake 95 000 kroner. Å eie fordrer dermed at du kan tåle en høy oppstartskost og er villig til å satse på at verken renta eller bruktprisen avviker altfor tungt fra det markedet antyder i dag.

Som vi så av regneeksemplene over ender privatleie opp med en høyere totalkostnad enn kjøp av bil, men de første årene kan du med riktig leasingplan få en lavere årlig kost og du slipper binde like mye kapital. Selv om leasing markedsføres med å gi et bekymringsløst bilhold finnes det likevel et potensielt ris bak speilet i at bilen ikke må ha lidd unormal slitasje, hvorpå det raskt kan påløpe (store) ekstra kostnader.

Ved et heldig bilhold og et heldig salg fremstår kjøp av bil som det billigste alternativet, men det er ikke sikkert privatleie kan avskrives uten videre og det å ha et abonnement på bilen fremstår interessant, spesielt hvis du ikke trenger bilen hele året.

Bil er uansett et pengesluk og det forblir et paradoks at det som i utgangspunktet fremstår som en relativt billig småbil faktisk koster 60-70 000 kr i året. Til sammenlikning koster et gjennomsnittlig boliglån 37 000 kroner i årlige renteomkostninger over 25 år gitt dagens rentenivå.

Jeg hørte en gang en kar, viss jobb er å være oppdatert på boligprisutvikling, at han hadde en teori om at en viktig prisdriver og -differensiator for boligprisveksten i Oslo kontra resten av landet er at færre i Oslo (enn landet for øvrig) har en bil nummer to. Det er kanskje noe i det.